luni, 19 mai 2014

Pastorel Teodoreanu, un epigramist celebru

S-a nascut la 30 iunie 1894 in Dorohoi si a decedat la 15 martie 1964. Pastorel Teodoreanu este fratele marelui scriitor Ionel Teodoreanu nascut la 6 ianuarie 1887 la Iasi, cel care a scris frumoasa poveste "La Medeleni". A decedat la 3 februarie 1954 in Bucuresti. Cand vorbim despre epigramistul Pastorel Teodoreanu, nu trebuie sa uitam volumul sau de epigrame "Caiet", scris in anul 1938 si in care spunea: "Am pastorit in viata vinuri rare (de aceea imi si zice Pastorel). Si de la Grasa pan'la Otonel, le-am pastorit, pe rand pe fiecare. Opera lui Pastorel Teodoreanu a circulat si oral, iar in timpul regimului comunist, chiar si clandestin. A fost redescoperit dupa anul 1989. Unele dintre epigramele lui Pastorel Teodoreanu se refera la obiceiurile romanilor mostenite din strabuni. Sa incercam sa enumeram unele dintre acestea: Consolare: "Doua lucruri ma alina/Al meu chin si a mea boala/Damingeana cand e plina/Si femeia cand e goala". "Unul bea ca-i bautor/Unul bea ca-i baut/Altu' bea ca-i bestie/Numai eu ca am umor/Beau asa de chestie". "Cu o actrita stand pe iarba,/Ramase Iorga fara glas,/Fiindca ea i-a ras in nas/Si el dorea sa-i rada-n barba". Chitanta lui Sadoveanu: "De ti-ai face testamentul/Tu sa nu-mi lasi mii de franci!/Nasule, sa-mi lasi obrazul,/ Ca sa fac din el bocanci". Unui antialcolic: "Oare nu-ti mai amintesti vorba din batrani lasata?/Din betie te trezesti/Din prostie niciodata". In general, toate proverbele romanilor sunt geniale, inteligente, frumoase, placute si accesibile pentru toti. Dintre acestea enumeram: "Muzica este vinul care umple cupa tacerii" "Iubirea este atunci cand sufletul incepe sa cante si florile vietii tale infloresc singure", "Singuratatea e dieta spiritului, mortala cand e prea indelungata", "Batranetea nu este o boala, este o traire si o supravetuire, este triumful asupra vicisitudinilor si dezamagirilor", "Politicienii sunt ca si cainii, sunt putini ce sunt dulai, caini de rasa mari si rai, insa nu va spun palavre cei mai multi sunt niste...javre". Cu Dumnezeu inainte. Shalom

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu